پنجشنبه 24 آبان 1397 | Thursday 15 November 2018
مجتمع مسکونی پارس جم

از زمان آغاز به کار اپلیکیشن  تلگرام در سال 2013 توسط برادران نیکولاو و پاول دورو تا امروز تغییرات زیادی در تولید محتوا صورت گرفته است. این تغییرات در ایران تنها به دلیل توسعه نرم افزار تلگرام صورت نگرفته است، بلکه بیشتر از آن معلول سرعت اینترنت و ذائقه کاربران بوده است.


امروز تلگرام یک رسانه تمام عیار است که اگرچه شاید نتوان به آن رسانه اجتماعی گفت، اما کارکردهای رسانه اجتماعی را نیز دارد. این نرم افزار سیر تطوری را طی کرده که افکار عمومی را تا حد اشباع خبری پیش برده است.


امروز علاوه بر چت سری (Secret Chat) که نوع خاصی از چت خصوصی (Private Chat) است، گروه ها و کانال های تلگرامی فضاهای خاصی را برای برقراری ارتباطات جمعی فراهم آورده اند. گروه ها نیز به گروه های عادی و گروه های فوق العاده (Super Groups) تقسیم می شوند که کیفیت های مختلفی از سطوح مدیریت را برای مدیر یا مدیران گروه ایجاد می کنند.


دنیای جدیدی که روابط عمومی ها می توانند از آن بهره مند شوند و بدون شک در سالهای آینده تغییرات بسیار زیادی خواهد کرد و بنابراین در این نوشتار قصد داریم رویکردهایی را که در حال حاضر بیشتر توسط مدیران کانال ها یا شبکه های تلگرامی دنبال می شود را بیاوریم تا با گذشت زمان امکان بررسی بیشتر در خصوص نحوه تغییرات و ذائقه محتوایی مخاطبان مشخص شود.


1. کانال های عکس محور
روابط عمومی ها و روزنامه نگاران در این نوع کانال ها محور را بر عکس قرار داده اند. عکس ها معمولا یک کپشن یک تا سه سطری دارد که توضیحاتی در مورد عکس در آن داده می شود. به نظر می رسد این نوع کانال ها بهره زیادی از ویژگی های تلگرام نمی برند و غالبا کپی محتوای اینستاگرام همان روابط عمومی هستند.


2. کانال های فیلم محور
عدم محدودیت در بارگزاری فیلم ها باعث شده است که فضای تلگرام به فیلم های اکران شده و اکران نشده سینما و حتی سریال ها اختصاص یابد. در این نوع کانالها امکان دانلود این فیلم ها به همراه زیرنویس فارسی وجود دارد. بسیاری اوقات مدیران این کانال ها افراد خوش ذوقی هستند که توضیحات تکمیلی نیز در خصوص فیلم های به روز رسانی شده می دهند. این اطلاعات در کانال های فیلم محور فقط شامل سال تولید، کارگردان، کشور تولید کننده و ... می شود و جزئیات بیشتری را در بر نمی گیرد.


3. کانال های متن محور
بسیاری از افراد به دلیل عدم تمایل به پرداخت قبوض سنگین اینترنت، ترجیح می دهند که از عکس ها و فیلم ها پرهیز کنند و صرفا از تلگرام به عنوان وسیله ای برای خوانش متن بهره می گیرند. این کانال ها به دو دسته تقسیم می شوند: 1. دسته اول کانال هایی هستند که متن کتاب ها و مقالات را به صورت فایل Word یا PDF در کانال بارگزاری می کنند و توضیحاتی بابت هر کدام از فایل ها ارائه می دهند. 2. دسته دوم کانال هایی هستند که متون کوتاه تری را در کانال بارگزاری می کنند. این کانال ها معمولا بسته به موضوع طبقه بندی خاص خودشان را دارند.


4. کانال های APP محور
بسیاری از کانال ها در اینترنت به ترفندهای اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مختلف اختصاص یافته اند. این کانال ها آپشن های ویژه ای در خصوص نرم افزارها می دهند که در سایت بازار و دیگر سایت ها نیست. ویژگی آنها در اختیار قرار دادن نسخه Premium نرم افزار بدون هزینه در کانال است و همین امر باعث می شود که روابط عمومی ها به این کانال ها علاقه داشته باشند. چراکه این کانال ها می توانند نرم افزارهای روابط عمومی ها را نیز برای مخاطبان بسیار زیادشان به اشتراک بگذارند.


5. کانال های وویس محور
صوت یکی از ویژگی های منحصر به فرد تلگرام است. این نرم افزار علاوه بر امکان گفتگوی دو نفره، امکان ضبط و ارسال صوت را فراهم می کند. صوت نیز همانند عکس و ویدئو به دو صورت فشرده و غیر فشرده قابل انتشار است. بسیاری از مدیران دموی کوچک فشرده و فایل اصلی صوت را به صورت غیر فشرده در کانالشان قرار می دهند. این باعث می شود که مخاطب در صورت احساس نیاز به شنیدن کل موسیقی و صدا آن را دانلود کند و در غیر این صورت هزینه زیادی بابت دانلود صوت یا وویس نپردازد. وویس ها زمینه های مختلفی از محتوا را در برگرفته است. از موسیقی گرفته تا دکلمه، از پادکست های روابط عمومی ها گرفته تا مزاحم تلفنی و وویس های خنده دار که تقریبا به یک ژانر در این حوزه تبدیل شده است.


6. کانال های کلیپ محور
کلیپ های کوتاه که غالبا مضامین طنز و اجتماعی دارند در برخی از کانال های تلگرامی به صورت ویژه دنبال می شود. این کلیپ ها را می توانید دانلود کنید و معمولا بخش اصلی آن نیز در کادر به صورت عکس نشان داده می شود. توضیحات مدیر گروه در ذیل هر کلیپ بر جذابیت آن می افزاید. با افزایش سرعت اینترنت و کاهش هزینه اینترنت این نوع از کانال ها طرفداران بیشتری پیدا کرده اند.


7. کانال های ترکیبی
در این کانال ها غالبا موضوع واحد است اما قالب محتوا شامل فیلم، کلیپ، متن، عکس و فایل های برنامه می شود. کانال های ترکیبی مخاطبان بیشتری دارند و کار تولید محتوا بسیار دشوارتر است. توصیه می شود روابط عمومی ها به سمت تولیدات ترکیبی حرکت کنند. در ارزیابی کانال های تلگرام ترکیبی بودن محتوا یکی از مهمترین ویژگی های آن است.


امروز کمتر روابط عمومی را می توان سراغ داد که از کانال تلگرام استفاده نکند، اما باید همیشه در خاطر داشته باشید که بسته به نوع سازمان، باید موضوع و قالب محتوا را انتخاب کنید و سعی کنید تا حد امکان از یکنواخت کردن تولید محتوا خودداری کنید. همچنین سعی کنید که از چارچوب کلی کانال خارج نشوید. یعنی مشی واحدی در تولید محتوا داشته باشید که مخاطب احساس ناهمگونی میان محتواها نکند. این ها مهمترین نکات در حضور تلگرامی روابط عمومی هاست که باید مد نظر قرار گیرد.


رویکردهای هفتگانه به شما بینش استفاده از این فضا را می دهند. بینشی که می تواند به رضایت مخاطبان از تولید محتوای کانال تلگرامی منجر شود.

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


از نگاه دوربین

گزارش تصویری کلاس اولی ها

گزارش تصویری کلاس اولی ها (مجموعه نگاه دوربین)

جشن شکوفه ها در مدرسه غیر دولتی تلاش ...

تمامی حقوق برای مجتمع مسکونی پارس جم محفوظ است . طراحی و پیاده سازی : ساوان

Template Design:Dima Group