پنجشنبه 24 آبان 1397 | Thursday 15 November 2018
مجتمع مسکونی پارس جم

کتاب خریدن برای من یک بازی لذت‌بخش و مهیج است؛ و معمولاً قدم زدن با دوستان به کتاب‌فروشی‌های انقلاب ختم می‌شود. اگر دو سه روز به کتاب‌فروشی سر نزنم مثل پرنده‌ای می‌شوم که توی قفسی در میان جنگل رها شده.

معرفی کتاب از بخش‌های محبوب مطبوعات و سایت‌ها است. یک معرفی کتاب مناسب می‌تواند تأثیر مثبتی روی فروش کتاب داشته باشد؛ با معرفی کتاب می‌توانیم شور و لذتی را که حین مطالعه تجربه کرده‌ایم با دیگران به اشتراک بگذاریم.

معرفی کتاب می‌تواند تأثیر بسیاری در موفقیت سایت ما در گوگل داشته باشد. مثلاً بخش زیادی از ترافیک سایت من به خاطر بازدیدکنندگانی است که گوگل برای پست کتاب تمرکز دنیل گلمن به سایت می‌فرستد.

داشتم فکر می‌کردم برای آشنایی با یک کتاب به چه نکاتی نیاز است؟ یک معرفی کتاب خوب باید به چه مواردی بپردازد؟ با ارائه چه اطلاعاتی از یک کتاب می‌توان خواننده را به مطالعه آن ترغیب کرد؟ خواننده کتاب با چه میزان اطلاعات درباره هر کتابی به نتیجه موردنظر خودش می‌رسد؟

همه این سؤال‌ها باعث شد چک لیستی بنویسم که در آن تمام نکاتی را که به نظرم در معرفی کتاب ضروری و مفید هستند ذکر کنم.

در پست بعدی وبلاگ سعی می‌کنم یکی از کتاب‌های جذابی که به‌تازگی وارد بازار شده با همین روش معرفی کنم. قبلاً هم دو تا کتاب را با روشی مشابه معرفی کرده بودم که لینک‌های مرتبط می‌توانید اطلاعات مربوط به آن دو کتاب کاربردی و آموزنده را مشاهده کنید.

ضمناً این چک‌لیست بیشتر برای معرفی کتاب‌های غیرداستانی مفید است، هرچند با تغییرات اندکی می‌توان آن را برای کتاب‌های داستانی نیز به کار برد.

در طراحی این چک‌لیست سعی شده که حتی اگر مخاطب به خواندن کتاب معرفی‌شده ترغیب نشد، نکات مفیدی را دریافت کند و حس نکند وقتش تلف شده. همچنین اگر چک‌لیست بتواند طوری عمل کند که مخاطب بعد از مطالعه کتاب، دوباره به معرفی ما رجوع کند، موفق بوده و این‌گونه مخاطب می‌تواند نکات تازه‌ای را کشف کند و داستان ما و کتاب را با داستان و برداشت خودش از کتاب مقایسه کند.

با داشتن چک‌لیست زیر دیگر لازم نیست هر بار برای معرفی کتابی تازه‌ چرخ را از نو اختراع کنیم؛ این فهرست می‌تواند نقشه راه ما در معرفی کتاب باشد.

ضمناً ترتیب گزینه‌های لیست به عهده شماست تا با سلیقه خودتان انتخاب کنید که کدام‌یک از موارد در ابتدا یا انتهای فهرست باشد، به نظر می‌رسد که باید به نکات ترغیب‌کننده‌تر در ابتدای فهرست قرار بگیرند.

یک چک‌لیست کاربردی برای معرفی کتاب

نام کتاب:

در این بخش اگر سعی کنیم در کنار نام فارسی، نام انگلیسی کتاب را هم ذکر کنیم کمک بیشتری به مخاطب کرده‌ایم. ضمناً قرار دادن لینک آمازون کتاب هم مفید است.

اگر کتاب عنوان دوم هم دارد باید ذکر کنیم.

تاریخ چاپ نسخه اصلی و نسخه ترجمه‌شده:

برخی از ناشرها از ذکر تاریخ چاپ نسخه اصلی کتاب-که معمولاً در شناسنامه کتاب ذکر می‌شود- خودداری می‌کنند، در این صورت بهتر است تاریخ انتشار کتاب را جستجو و درج کنیم.

تعداد صفحات:

در این بخش علاوه بر ذکر تعداد صفحات و حتی قطع کتاب می‌توانیم نظرمان را راجع به حجم کتاب اعلام کنیم.

نویسنده:

علاوه بر ذکر نام نویسنده می‌توانیم لینک ویکی پدیای انگلیسی یا وب‌سایت نویسنده را هم قرار بدهیم. ضمناً ارائه بیوگرافی کوتاهی از نویسنده می‌تواند جذابیت زیادی برای خوانندگان داشته باشد.

مترجم:

در این بخش می‌توان به نام مترجم اکتفا کرد یا می‌توانیم برخی از کتاب‌هایی را که قبلاً توسط مترجم ترجمه شده نام ببریم.

کیفیت ترجمه:

این بخش یکی از مهم‌ترین قسمت‌های معرفی هر کتاب است که باید حین مطالعه به‌دقت روی آن دقت کنیم و بدون هیچ سهل‌انگاری و بی‌دقتی و با صداقت کامل نظرمان را بنویسیم.

در کل بهتر است برای کتابی که ترجمه بدی دارد معرفی ننویسیم.

سایت و پروفایل نویسنده در شبکه‌های اجتماعی:

لینک‌های تکمیلی درباره نویسنده علاوه بر اینکه می‌تواند برای خوانندگان مفید باشد، باعث می‌شود با مراجعه به صفحات نویسنده در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات بیشتری را درباره نویسنده کسب کنیم و شاید زمینه دوستی و ارتباط با نویسنده فراهم بشود.

نظر مترجم:

این بخش می‌تواند اعتبار و غنای حرفه‌ای بیشتری به معرفی ما بدهد. می‌توانیم با مترجم تماس بگیریم یا ایمیل بفرستیم و از او درباره روند انتخاب کتاب و چالش‌های ترجمه کتاب سؤال کنیم و بخش‌های مهم گفتگو را در معرفی خودمان ذکر کنیم.

نسخه پی دی اف:

برخی از ناشرها علاوه بر فروش نسخه کاغذی پی دی اف کتاب را روی اپلیکیشن هایی مانند طاقچه یا فیدیبو به فروش می‌رسانند. قرار دادن لینک پی دی اف کتاب نیز برای علاقه‌مندان به مطالعه دیجیتال مفید است.

طرح جلد، فونت و صفحه‌آرایی:

شاید فکر کنیم گرافیک یک حوزه تخصصی است و نقشی در کیفیت محتوایی کتاب ندارد؛ ولی در فضای حرفه‌ای نشر جهان هزینه‌های سنگینی برای طراحی بصری کتاب‌ها صورت می‌گیرد. اظهار نظر ما درباره کیفیت چاپ و خوانایی فونت و جلد کتاب نیز می‌تواند نکات جالبی برای مخاطب داشته باشد و معرفی ما را از دیگران متمایز کند. سلیقه و سواد بصری مناسب با مطالعه در این زمینه و خوب دیدن و دقت کردن حاصل می‌شود.

این کتاب در چه زمینه‌ای مرا یاری می‌کند:

بهتر است برای جواب دادن به این سؤال وقت کافی بگذارید، این یکی از بخش‌های کلیدی چک‌لیست است و برای مخاطب مهم و تعیین‌کننده است.

کلمات و عبارات کلیدی یا نقشه ذهنی:

حین مطالعه می‌توانیم دفترچه یادداشتی کنار دستمان داشته باشیم و فهرستی از کلمات و عبارت کلیدی کتاب را یادداشت کنیم و با مخاطبان به اشتراک بگذاریم. همین‌طور کشیدن نقشه ذهنی برای کتاب می‌تواند نکات ارزشمندی را انتقال بدهد.

چند جمله طلایی و کوتاه از کتاب:

جملاتی که انتخاب می‌کنیم باید کوتاه باشند و به‌صورت مستقل معنا داشته باشد. حین مطالعه می‌توانیم زیر جملاتی که به نظرمان جالب می‌رسند خط بکشیم، حداقل پنج جمله برای معرفی هر کتاب کافی است.

یک پاراگراف از کتاب:

در این بخش نباید چند صفحه از کتاب را نقل کنیم، بلکه باید به‌دقت یکی از پاراگراف‌های کتاب را نقل کنیم که بتواند معرف کل محتوای کتاب باشد، همچنین در این بخش می‌شود از متنی که در پشت جلد کتاب آمده بهره گرفت. مقدمه کتاب نیز برای انتخاب محتوای این بخش مفید است.

ستاره:

از ۱ تا ۵ می‌توانیم با توجه به معیاری که برای بخش معرفی کتاب وبلاگ یا سایت خودمان تعریف می‌کنیم به هر کتاب ستاره بدهیم. این بخش هم می‌تواند برای مخاطبان ما جالب باشد.

داستان من و کتاب:

در این بخش می‌توانیم داستان آشنایی خودمان با کتاب و تأثیری که روی نگرش و رفتار ما داشته است بنویسیم. این بخش می‌تواند صمیمی‌ترین و خواندنی‌ترین بخش چک‌لیست باشد.

ناشر:

در این بخش می‌توانیم لینک سایت انتشارات را نیز قرار بدهیم. همچنین می‌شود به سوابق ناشر پرداخت.

قیمت:

مهم است؛ فراموش نکنید!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


از نگاه دوربین

گزارش تصویری کلاس اولی ها

گزارش تصویری کلاس اولی ها (مجموعه نگاه دوربین)

جشن شکوفه ها در مدرسه غیر دولتی تلاش ...

تمامی حقوق برای مجتمع مسکونی پارس جم محفوظ است . طراحی و پیاده سازی : ساوان

Template Design:Dima Group